logga
Linnea Hansson, Skogforsk
Bild: Elin Fries, Bitzer
Med konkreta, optimerade förslag hjälper Skogforsks nya förarstöd skotarförare att snabbare nå högre produktion.

Text: Elin Fries, Bitzer

– Lovande och utvecklingsbart, inte minst för nya skotarförare! De får ruttförslag att följa som är jämförbara med erfarna förares arbete, sammanfattar Linnea Hansson de första testerna av Skogforsks unika prototypverktyg Skotstöd.

Låser upp potentialen

Verktyget har tagits fram för att efterlikna den erfarne skotarförarens komplexa utmaning när det gäller ruttplanering och samlastning av olika sortiment. En skotarförare utför tusentals reglagerörelser i timmen under sitt arbete. Det är en hård arbetsbelastning, där det intensiva kranarbetet i kombination med behovet av att samtidigt jobba smart gör arbetet krävande. För en bransch där stora pensionsavgångar är att vänta de närmaste åren är förarstödet goda nyheter.

– Att lära sig skota rationellt med ett logistiskt helhetsperspektiv är mycket svårt, och tar för de flesta förare flera år att lära sig, säger Anders Mörk, instruktör på Skogforsk.

»Med Skotstöd optimeras kostnaden genom att minimera körsträckan, effektivisera samlastningen och optimera sortimentsplacering på avläggen. «
Linnea Hansson, Skogforsk

Ger körförslag

Skotstöd ger skotarföraren förslag på både ruttval, last-ning och hur sortimenten ska placeras på avlägget för att få en effektiv avlastning. Ruttförslagen baseras på skördarata och satellitnavigering.

– Skördarföraren kan med andra ord redan på förhand se vilka olika sortiment och volymer som ska plockas upp längs rutterna och var de ska placeras på lasset, säger Linnea Hansson.

Programmet föreslår körrutter baserat på de volymer av olika virkessortimenten – som finns på hygget och var avläggen ligger.

Fokuspåsamlastning

Genom att samlasta, istället för att köra ett virkessortiment åt gången, minskar den totala körsträckan och därigenom drivmedelskostnaden. 

– Tidigare studier har visat att samlastning är en nyckelfaktor för att höja effektiviteten vid skotning, säger Linnea Hansson. Därför har vi lagt mycket fokus på att utveckla regler för det, samt ett straffsystem för olämpliga kombinationer av samlastningar. Det är till exempel inte tillåtet att lasta barrmassa ovanpå talltimmer eftersom det då blir svårt att sortera ut sortimenten på avlägget.

Prisvinnandeidé

Trots att verktyget ännu är i startgroparna har det redan uppmärksammats. Projektets praktiska tillämpning imponerade bland annat på juryn i tävlingen Canadian Operational Research Society (CORS). Linnea Hansson och hennes kollegor i projektet vann silver i tävlingen Practice Prize Competition. I tävlingen ska deltagarna visa exempel på ny tillämpad forskning som kan bidra med mätbara förbättringar i den bransch de verkar.

Att Skogforsks resultat ska kunna omsättas i praktisk nytta är själva kärnan i vårt uppdrag. I fallet med Skotstöd kan vår och våra samarbetspartners forskning bidra till bättre effektivitet, bättre arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan – det känns verkligen som mitt i prick, säger Magnus Thor, forskning och utvecklingschef vid Skogforsk.

Nästasteg

Nu ska verktyget finslipas, bland annat genom att kunna föreslå genvägar. I dag föreslår verktyget bara rutter baserade på skördarens spår. Det ska även bli möjligt att använda mer än ett avlägg, samt att säkerställa ruttförslag i mer utmanande terräng.

– Om det går bra har vi ett förarstöd som funkar på majoriteten av alla trakter om några år, säger Linnea Hansson. Vår målsättning är att ta fram en forskningsprototyp som skogsnäringen kan bygga in i sina egna system, som Bestway.