Omställning till fossilfria transporter - en serie webbinarier

Var passar elbilarna?
3 april, klockan 11:00-11:45
Skogsbranschen har i TREE uttalat målet att 50 procent av nyinköpta virkesfordon ska vara elektriska om fem år. Men hur bör dessa klimatsmartare men känsligare bilar placeras i logistikkedjorna? Vilka satsningar på laddinfrastruktur borde göras? Hur kommer kostnadsbilden att se ut i den operativa miljön?
Med Skogforsks simuleringsverktyg ElRutt simuleras hur mixade fordonsflottor genomför en stor mängd transportuppdrag på ett kostnadsminimalt sätt. Genom att experimentera med blandade flottor och viktiga kostnads- och kapacitetsparametrar fås teoretiska svar som är av stort värde för den praktiska tillämpningen. Lovisa Engberg Sundström har genomfört just sådana experiment. I detta webbinarium berättar hon om resultaten från fem fallstudier utspridda i landet.
Ta gärna med dig frågor och funderingar och anmäl dig! Det blir 30 minuters webbsänd presentation, följt av en frågestund.
Elektrifiering av Skogstransporter – chaufförens röst i omställningen
14 maj, klockan 14:00-15:00
Elektrifieringen av skogsbrukets vägtransporter är en central del av den gröna omställningen, men vägen dit kantas av tekniska, ekonomiska och beteendemässiga utmaningar. Vilka hinder och möjliggörare finns för en framgångsrik övergång till eldrivna lastbilar för skogstransporter?
I detta webinarium presenterar Magnus Eneberg på KTH insikter från intervjuer och workshops med chaufförer och åkeriägare, genomförda inom ramen för en ettårig studie inom TREE-projektet. På webbinariet diskuteras frågor som räckviddsångest, ekonomiska incitament, självständighet, digital styrning och hur förändringar kan påverka dynamiken i branschen.
Hur bygger man en transportplanering med ellastbilar? Likheter och skillnader mellan rundvirke och flis idag och framtiden
4 juni, klockan 14:30-15:15
Skogsindustrins råvaruförsörjning sker i huvudsak genom transportflöden av rundvirke och flis, två flöden med olika karaktär. Transportplanering görs huvudsakligen av transportledare och chaufförer, även om vilken typ av beslut som de fattar är olika. I och med skillnaderna mellan rundvirke och flis skiljer sig också ansvarsfördelningen i planeringen.
På det här webbinariet berättar Oskar Gustavsson på Skogforsk om hur skillnaderna i transportplanering ser ut och hur det kan förändras när det dessutom är eldrivna lastbilar med i leken. Laddningsbehovet och räckvidden kräver nämligen ett annat tänkande hos chaufförer och transportledare.
Fler webbinarium kommer under hösten.