logga
I framtiden försvinner troligen de fyrkantiga lastbilsekipagen från våra vägar. Bättre aerodynamik kan nämligen sänka bränsleförbrukningen med 7 procent.

Bränsleförbrukningen kan nämligen minskas avsevärt om lastbilarna får bättre aerodynamisk utformning. Det visar en undersökning från Skogforsk och Linköpings Universitet, där lastbilar studerats i en vindtunnel.

-I studien har vi upptäckt bromsande virvelströmmar mellan hytten och lasten, mellan bil och släp samt bakom bilen, berättar Claes Löfroth som är transportforskare vid Skogforsk. Vi har sedan testat olika typer av vindavvisande skärmar på bilarna. Resultaten är mycket lovande: vi tror på en sänkning av bränsleförbrukningen med åtminstone 7 %.

Tidigare har Skogforsk tillsammans med Vägverket visat att införandet av större lastbilar på 74-90 ton kan minska emissionerna med mellan ca 10-20 %. Aerodynamiska lastbilar skulle alltså kunna ge ytterligare en rejäl sänkning av utsläppen från den tunga trafiken i Sverige, som varje år fraktar 280 miljoner ton gods och släpper ut ca 4.3 miljoner ton CO2.

Efter vindtunneln väntar praktiska tester tillsammans med åkeriföretag samt fordonstillverkaren Scania, berättar Claes Löfroth:

-Vi har tillgång till många frivilliga åkerier som vill hjälpa till med testerna. De tror mycket på den här smartare utformningen av lastbilarna, gärna i kombination med de högre bruttovikterna på 74-90 ton.

Pressträff i Bromma

Den 28 maj kl 10 presenteras resultaten från studien vid Sjöland & Thyselius vindtunnelanläggning i Bromma (Ranhammarsvägen 14). På plats finns forskare, specialister och myndigheter. Studien finansieras till stora delar av Energimyndigheten.

 

Publicerad 2014-05-27 09:57
Kontakt
Claes Löfroth
Tidigare anställd