logga
SCA Skog har kommit längst i Sverige när det gäller CTI. I filmen berättar representanter från företaget och forskare från Skogforsk om den fortsatta satsningen på CTI och CTI-vägar.

Vad tror du händer inom cti de närmsta åren?

Troligen kommer nu både andelen CTI-fordon och byggnation av CTI-vägar öka de närmaste åren.

Cti har funnits mycket länge. Varför används det inte i större utsträckning? Är man inte villig att betala för lastbilsägarens investering?

a) Det finns en osäkerhet om hur en korrekt kalkyl för CTI-fordon ser ut, osäkerheten påverkar i vilken grad CTI-avtal tecknas (Skogforsk kommer att publicera oberoende fordonskalkyler, efter ett relativt omfattande arbete).

b) CTI kan ses som en gratis försäkringspremie för leveranssäkerhet. Vilket har stort värde för industrin. Men det är inte industrin som tecknar avtal med åkaren. I stora flöden kan det finnas olika drivkrafter och belöningssystem, det kan vara svårt att ”få till det”. Även om det finns exempel på förvaltningar med en nyckelroll i flödet mot egen industri som har 40 % CTI-fordon (SCA Medelpad), och samtidigt bygger CTI-vägar.

Kontakt
Sten-Gunnar Skutin
Tidigare anställd