logga
Bild: Sverker Johansson/BITZER
Skogsbruket tar fram en standardiserad avtalsklausul för reglering av drivmedelskostnader vid drivningsarbete. Det ska ge förutsägbara avtal för både entreprenörer och beställarföretag.

”Mer specifikt handlar det om att reglera entreprenadersättingen i förhållande till drivmedelskostnadens variation över tid”, säger Anders Mörk, Skogforsk.
Förslag på hur klausulen ska formuleras tas fram i en arbetsgrupp, som tillsatts på initiativ av Skogsentreprenörerna, Skogforsk och AB Karl Hedin. I arbetsgruppen sitter representanter för ett antal beställarorganisationer och entreprenadföretag, och förslaget ska, om branschen välkomnar det, kunna fungera som en standard.

Bred förankring

Till sin hjälp har arbetsgruppen en referensgrupp med ytterligare representanter som tar del av arbetsgruppens resultat, och som ges möjlighet att komma med synpunkter och förslag.

”Vi vill ha en bred förankring och få in så många viktiga synpunkter och inspel som möjligt under arbetet”, säger Anders Mörk, som koordinerar arbetsgruppens insatser.

I branschen används i dag en mängd olika varianter av drivmedelsklausuler. Syftet med klausulerna är att låta prisavtalet mellan beställarföretag och entreprenör vara opåverkat även om drivmedelspriset varierar över tid.

”Utan drivmedelsklausul blir osäkerheten mellan beställare och entreprenör större när avtal ska tecknas, vilket gör att entreprenören tvingas gardera sig genom högre prismarginaler”, säger Anders Mörk.

Tidsödande

Enligt Anders Mörk visar erfarenheter att en hel del tid och arbete läggs på att tolka, förstå, förklara och räkna enligt de olika varianter av drivmedelsklusuler som i dag finns på marknaden. En standardiserad klausul skulle underlätta arbetet med att teckna avtal, påpekar han.

”Därför är de flesta av branschens ledande aktörer överens om att ta fram en branschgemensam klausul. Det färdiga resultatet ses som viktigare än hastigheten i processen, men ett preliminärt mål är att ett färdigt förslag ska finnas i maj–juni 2022”, säger Anders Mörk.

Drivmedelsklausulen ska kunna justera entreprenadersättningen kontinuerligt i samband med ordinarie fakturering, som normalt sker varje månad. Klausulen ska göras tillgänglig för samtliga organisationer som vill använda den.

Publicerad 2022-03-09 13:04