logga
Infrastrukturminister Andreas Carlson talade när TREE presenterades. Scanias Joar Turesson visade den världsunika, eldrivna, timmerbilen med kran och tandemdrift som SCA snart driftsätter i projektet.
Bild: Scania Sverige
Med målet att elektrifiera Sveriges lastbilstransporter ska 12 elektriska fordon testas i skogsbranschens komplexa miljö. Det sker i en rikstäckande systemdemonstration i innovationsprojektet TREE.

På onsdagen, i Scanias mässmontrar på Elmia Lastbil i Jönköping, presenterades projektet för media och övriga intressenter samtidigt som dess två första fordon visades. Utöver flera projektdeltagare medverkade infrastrukturminikster Andreas Carlson:  

”Det är intressant hur projektet TREE driver omställningen mot elektrifierade, fossilfria vägtransporter samtidigt som det hittar vägar till bibehållen konkurrenskraft och lönsamhet. Projektet är också ett utmärkt exempel på hur näringslivet går före och driver utvecklingen när politiken skapar förutsättningar för det", sa ministern. 

Den kommersiella lastbilstrafiken står för cirka en femtedel av Sveriges samlade utsläpp av koldioxid kopplade till vägtransporter. Det gör elektrifiering av Sveriges lastbilsflotta till en viktig del i arbetet med att motverka pågående klimatförändringar. Tekniskt sett har utvecklingen redan kommit långt, påpekade Anna Pernestål, forskare på Skogforsk och projektledare för TREE. 

”Utmaningen ligger i att skapa ett fungerande system snarare än att lösa tekniska problem. Skogsbranschen, som ofta verkar långt ifrån tätorternas faciliteter, är projektets laboratorium. Kunskap och lösningar som vi utvecklar i skogsbranschen kommer vara användbara även i andra branscher. Projektet bidrar därför även till att accelerera omställningen av godstransporter i stort”, sa Anna Pernestål.

Brett samarbete

Forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to efficient, electrified forestry transport), som koordineras av Skogforsk, bygger på ett brett samarbete mellan 21 partners från skogsbranschen, logistikbolag, fordonstillverkare, leverantörer av teknik- och logistik-lösningar samt forskningsaktörer. För finansieringen står Vinnova genom forsknings- och innovationsprogrammet FFI (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) och projektdeltagarna själva. Totalt satsas mer än 150 miljoner kronor under perioden 2024–2026. 

”Att vi har med oss så många aktörer med kompetens inom både elektrifiering och transporter är en stor fördel. Det ger oss styrka att nå dit vi vill i projektet och att på sikt kunna skala upp det system vi bygger upp. Samverkan är verkligen nyckeln till framgång i projektet", sa Anna Pernestål.

TREE bygger på en storskalig systemdemonstration med sju demosajter från Småland till Norrbotten vars syfte är att visa att storskalig elektrifiering är möjlig. Sajterna utrustas med helt eldrivna lastbilar inklusive laddinfrastruktur. På sajterna kommer också innovativa tekniska lösningar och nya affärsmodeller att testas. Samtidigt forskar projektets forskningsaktörer om laddning, affärsmodeller, transportplanering och uppskalning. Forskarna undersöker också vilka hinder som eventuellt finns när det gäller exempelvis regelverk, politiska beslut och organisationskulturer.

Första bilarna

Sammanlagt ska 12 helt eldrivna Scania-lastbilar, fördelade på de sju olika demosajterna, rulla i projektet. Den första bilen, en flisbil ägd av LBC Frakt i Värmland, driftsätts den 1 september på demosajten kopplad till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad. Under mässeventet på onsdagen visades flisbilen parallellt med SCA:s eldrivna timmerbil med tandemdrift och kran. Det sistnämnda fordonet är världens första i sitt slag och driftsätts senare i höst.

Utöver det långsiktiga målet med TREE, att elektrifiera hela Sveriges lastbilsflotta, siktar skogsbranschen på att 50 procent av de nya lastbilar som köps är elektrifierade 2030. Det skulle ge minskade utsläpp av koldioxid på cirka 260 000 ton per år, bedömer Skogforsk.


FAKTA TREE

Projektet omfattar tre huvuddelar:

  • Sju demosajter med praktisk systemdemonstration:
    Småland, Östergötland, Gästrikland, Värmland, Närke, Medelpad och Norrbotten.
  • Forskning om affärsmodeller, laddning,  transportplanering, och uppskalning.
  • Transformation – identifiering av hinder för elektrifiering, inklusive regelverk, policy och allmänhetens åsikter
  • Budget: 157 miljoner kronor investeras 2024-2026
  • Antal lastbilar: 12
  • Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, bev_r, Biometria, Linköpings universitet och KTH.

Teknik som presenteras senare i projektet:

  • E-trailer. Kombinerar batteri och eldriven axel på trailer för ökad räckvidd och minskad slirrisk.
  • MESS (Mobile Energy Power System). Ett stort, mobilt batteri för laddning där det inte finns elnät.

    Läs mer om TREE på projektsidan skogforsk.se/TREE

Publicerad 2024-08-22 11:25