logga
SCA och Rolf Lövgrens Åkeri driftsatte nyligen projektet TREE:s andra fordon - en helelektrisk 74-tons timmerbil med kran. Scania-bilen rullar i Medelpad, bland annat kring terminalen i Östavall.
Bild: Olle Melkerhed
Nu kör den skarpt åt SCA i Medelpad. Eltimmerbilen med kran, som är den andra driftsatta bilen i elektrifieringsprojektet TREE.

SCA driftsatte nyligen en helelektrisk timmerbil med kran. Bilen ska rulla i Medelpad och bland annat kretsa kring SCA:s virkesterminal i Östavall. Bilen ägs av Rolf Lövgrens Åkeri och Entreprenad AB med stöd av SCA och är den andra bilen som blivit driftsatt i forsknings- och innovationsprojeket TREE (Transition to efficient elctrified forestry transport). Projektet finansieras av 21 partnerföretag samt Vinnova via FFI, Fordonsstrategisk forskning och innovation. 

”Det känns bra att vi nu är i gång på riktigt med de två första bilarna i projektet - timmerbilen i Östavall och flisbilen i Skoghall. Nu kommer vi att studera hur de fungerar med avseende på bland annat prestation, laddning, räckvidd och totalekonomi jämfört med konventionella dieselfordon. Det sker i samverkan mellan åkerier, transportköpare, teknikleverantörer och forskningsaktörer inom TREE”, säger Gunnar Svenson, seniorforskare på projektkoordinatorn Skogforsk. 

En uppenbar skillnad är att eldrivet är tystare än dieseldrivet, vilket föraren och tillika fordonsägaren, Rolf Lövgren, konstaterar: 

"Det är väldigt tyst och skönt att köra den och jag blir inte lika trött i huvudet som man kan bli efter en heldag med bakgrundsljud från motorn. Det är väldigt positivt, säger han och fortsätter:

"Det tar ju ett tag att lära känna bilen och veta hur jag ska köra den på bästa sätt för att spara på batteriet. Man vill ladda mer än man förbrukar. Har jag 50 procents batteri kvar i slutet av dagen så har jag ju stått still och laddat i onödan. Sedan blir det spännande att se hur den fungerar under vintern".

Mål: nya bilar eldrivna

Den nya eldrivna timmerbilen är som sagt en del i skogsbranschens innovationsprojeket TREE, som arbetar för att hälften av skogsindustrins nya lastbilar ska vara eldrivna till 2030. SCA är en av 21 samarbetspartners i projektet.

"Östavall är en av de platser, demonstrationssajter, i Sverige där det ska finnas eltimmerbilar. Vi ska ha 12 bilar totalt på sju sajter, sex som den här bilen som SCA nu har tagit i drift. Flera flisbilar kommer också att finnas på demosajterna, säger Gunnar Svenson, Skogforsk. 

Den nya eltimmerbilen markerar en viktig milstolpe för TREE-projektet och arbetet med att elektrifiera de tunga virkestransporterna. Bilen beräknas ge 170 ton lägre koldioxidutsläpp per år jämfört med en vanlig timmerbil. 

"Ska omställningen lyckas behöver vi ha åkerierna med oss och därför är det bra att det här fordonet ägs av ett lokalt företag. Sen kommer det krävas prispress på fordonen, mer laddinfrastruktur, bättre elnät och att arbetstidsreglerna erbjuder en flexibilitet kopplat till laddning. Då kommer det tunga trafiken gradvis röra sig mot mer elektrifierat, säger Ulf Larsson", vd för SCA.

Publicerad 2024-10-28 11:39