logga
Genom innovationsprojektet TREE ska skogsbranschens tunga vägtransporter elektrifieras. Första fordon att rulla i projektet blir flisbilen i Skoghall, som nyligen visades av LBC Frakt och Stora Enso.
Bild: LBC Frakt i Värmland AB
Nu är projektet TREE, som elektrifierar skogsbranschens lastbilar, i gång på allvar. Första fordon ut i det Skogforsk-koordinerade projektet är en flisbil som nu rullar i Värmland.

Nu startar omställningen mot fossilfria transporter i skogsindustrin på allvar. Målet är att testa och utvärdera tillgänglig teknik i skogsbranschens komplexa transportmiljö och infrastruktursystem. Det sker i det Skogforsk-koordinerade forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to efficient, electrified forestry transport). Elflisbilen, som ägs av LBC Frakt i Värmland AB, ska transportera cellulosaflis till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall där den också nyligen visades för media och övriga intressenter.   

”Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och minskad miljöpåverkan. Värmland är viktigt för Stora Enso och Stora Enso är viktigt för Värmland, så för oss är det naturligt att starta upp med det första fordonet här, sa Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog, under visningen.

Utmaningen för skogsindustrins transporter ligger i att skapa fungerande system och samverkan kring den nya tekniken. Verksamheten verkar ofta långt ifrån tätorternas faciliteter och det är tunga transporter i utmanande miljö med skiftande årstider. Fungerar elektrifiering i skogsindustrin bör det även fungera i andra branscher, lyder resonemanget i projektet TREE.

Brett samarbete

TREE bygger på ett brett samarbete mellan skogsbranschen, forskningsaktörer och underleverantörer kopplat till logistik och teknik. För finansieringen står Vinnova genom forsknings- och innovationsprogrammet FFI (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) och projektdeltagarna själva. Totalt satsas 157 miljoner kronor under perioden 2024–2026.

Första bilen i drift

Sammanlagt ska 12 helt eldrivna lastbilar, fördelade på sju olika demosajter i landet, rulla i projektet. Samtliga lastbilar levereras av Scania. Den aktuella flisbilen driftsätts på en av demosajterna som är kopplade till Stora Enso, i detta fall till kartongbruket i Skoghall utanför Karlstad. På uppdrag av Stora Enso, och i samarbete med LBC Frakt Värmland, ska bilen alltså transportera råvaran cellulosaflis från regionala sågverk till bruket i Skoghall.

”Det här är vår första helt eldrivna lastbil som vi använder för skogsindustritransporter. För oss och vår affär är det helt avgörande att ligga i framkant när det gäller klimatneutrala transporter. Vi ser verkligen fram emot det här samarbetet med Stora Enso", sa Lars Reinholdsson, VD för LBC Frakt Värmland.

Läs mer: tree.

Publicerad 2024-08-16 14:45