logga
Bild: Victor Asmoarp
Representanter från ETT-projektet åkte förra veckan till norra Finland för att titta på och provköra den nya timmerbilen "Jätten" med 104 tons totalvikt och plats för fem virkestravar.

Större virkesfordon gör att skogsbruket sparar bränsle och utsläpp. Skogforsk har nu arbetat med En Trave Till-projektet (ETT) i tio år.

Sverige och Finland har länge haft bra samarbete när det gäller teknologi och erfarenheter kring utveckling av stora lastbilsekipage, så kallade HCT-fordon (high capacity transport). Vid byggandet av den senaste 104-tonnaren ”Jätti” eller "Jätten" använde sig de finska kollegorna av Skogforsks insikter och erfarenheter från ETT-projektet. 

En liten delegation från Skogforsk åkte veckan innan påsk till Rovaniemi för att titta på och provköra 104-tonnaren som är Europas största virkesfordon. Lika prioriterat var också att få titta på den 84 ton tunga och 25,25 meter långa "Pikko Jätti" (”Lill-Jätten”). Den är extra intressant eftersom den hämtar virket vid avlägg i skogen, till skillnad från ”Jätten” och vår ETT-bil som går mellan terminaler.

Skogforsks testförare Johanna Funck provkör "Jätten".

Finland tillåter sedan hösten 2013 lastbilsekipage på upp till 76 ton utan dispens och intresset för stora transportfordon är stort just nu, vilket visades inte minst av att Skogforsks besök uppmärksammades av både finsk radio och tv.

De finska HCT-projekten har en liknande struktur som de svenska med samarbete mellan forskare, skogsbolag och tillverkare. 

Henrik von Hofsten, Skogforsk, tittar närmare på 104-tonnaren.

De finska jättarna

”Jätti” väger fullastad 104 ton, är 33 meter lång, tar fem travar virke (massaved) och körs mellan terminaler i Inari och Rovaniemi i norra Finland. För mer info, se filmen Ride Along With The Giant.

”Pikko Jätti” väger 84 ton med full last, är 25,25 meter lång, tar fyra virkestravar och körs mellan avlägg i skogen och terminal. Filmen Puulle kyytiä - euroja ja luontoa säästäen handlar om "Lill-Jätten" men finns bara på finska utan textning.

Publicerad 2016-03-29 13:39
Kontakt
Victor Asmoarp
Tidigare anställd
Henrik Von Hofsten
Tidigare anställd