TREE: Transition to efficient electrified forestry transport

En övergång till elektrifierade fordon inom skogssektorn skulle ha en markant inverkan på minskningen av Sveriges CO2-utsläpp, samtidigt som resultat och kunskap kommer att bli överförbara till andra branscher. För att ställa om till fossilfria transporter behövs en systemomställning, där vi tillsammans utvecklar affärsmodeller, logistikplanering och teknik.
Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 % av skogsbrukets nya lastbilar är elektrifierade år 2030. För att åstadkomma detta planeras en systemdemonstrator fördelad på sju siter. Systemdemonstratorn kommer att innehålla innovativa tekniska lösningar, affärsmodeller anpassade för elektrifierade transporter, och test av planeringsstrategier och verktyg. Projektet kommer även bygga kunskap om inverkan av policies och omvärldsfaktorer, samt ta fram en branschgemensam roadmap för omställning.
Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut, är koordinator för projektet tillsammans med nätverksorganisationen CLOSER vid Lindholmen Science Park. I projektet medverkar ytterligare 20 partners, inklusive skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag, samt universitet.
Projektet pågår 2023-11-20–2026-11-19 med stöd från FoU-programmet FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) hos Vinnova.
Vision, syfte och mål
Vision
Effektiva, elektrifierade skogstransporter som är del i den gröna omställningen.
Syfte
Accelerera elektrifieringen av skogsbrukets vägtransporter genom att undanröja systembarriärer.
Övergripande mål
Bidra till att 50 % av skogsbrukets nya lastbilar är elektrifierade år 2030. Elektrifiering av 50 % av lastbilstransporterna motsvarar minskade CO2-utsläpp på cirka 260 000 ton per år.
Projektmål
- Iterativ demonstration och utvärdering av logistiklösning med elektrifierade fordon.
- Kunskap om utformning och val av plats för laddstationer och mobila energihubbars roll i systemet.
- Verifierade insikter i styrkor och svagheter av olika strategier för logistik- och transportplanering.
- Utvecklade affärsmodeller, som är samskapade i värdekedjan
- Skapa övergripande systemförståelse.
- Accelerera transformationen till elektrifierade transporter bortanför projektpartners.
Genomförande: systemdemonstrator med siter som nav för kunskapsbyggande
För att lyckas med elektrifiering av tunga transporter krävs både flera mindre och större tekniska lösningar, och förändringar inom affärsmodeller, organisation och beteende, infrastruktur, och regelverk och policies förverkligas. Dessa behöver läggas samman som bitarna i ett pussel. Projektet kommer att realisera lösningar och förändringar i en omfattande systemdemonstration, som fördelas på sju olika platser. Lösningarna som demonstreras inkluderar elektriska timmer- och flisbilar, elektriska HCT-fordon, mobila energihubbar, e-trailer, och avancerad ruttplanering. Siterna blir nav för kunskapsbyggande, forskning och innovation inom fordonstekniska innovation, el och laddning, transportplanering, affärsmodeller, och systemförståelse. Baserat på kunskapen i projektet kommer en roadmap för omställning av skogsbrukets transporter tas fram och kommuniceras.
Iterativt upplägg för kunskapsöverföring och flexibilitet
Projektet kommer att ha ett iterativt upplägg, där kunskap kontinuerligt samlas in från systemdemonstratorn, nya lösningar utvecklas, och allt mer komplexa funktioner och lösningar demonstreras.
Kunskapsspridning är en viktig del av projektet, och en TREE-konferens som är öppen för deltagande kommer att hållas årligen där kunskap delas med aktörer även utanför projektet.
Aktörer och samarbetspartners
Omställningen till elektriska skogstransporter är i högsta grad en systemomställning, och en framgångsnyckel för projektet är den breda samverkan mellan aktörer. Med i projektet finns aktörer som representerar olika roller i värdekedjan. Projektets partners är spridda över hela landet, vilket gör att vi kan fånga variationer mellan olika landsdelar.
I projektet deltar:
- Skogforsk
- Scania
- Stora Enso
- Sveaskog
- Södra
- SCA
- Holmen
- Closer
- LBC Frakt Värmland
- Dalafrakt
- Virkeslogistik Mellansverige
- VSV Unite
- Alltransport Östergötland
- OP Höglunds
- Laddbolaget
- Nimbnet
- Zelk Energy
- bev_r
- Biometria
- Linköpings universitet
- KTH
Mer information och kontakt
Registrera dig för att få nyheter från TREE genom att mejla Anna via denna länk.
Kontaktpersoner i projektet
Skogforsk: Anna Pernestål, 072-961 81 16
Holmen: Elin Jaldeland, 0730-662076
SCA: Anton Ahlinder, 076-79 25 323
Stora Enso: Jörgen Olofsson, 070-6508456
Sveaskog: Anna Ahlin, 010-544 98 49
Södra: Joel Persson, 0470-85629
Glatt och konstruktivt på TREE:s projektmöte i Södertälje

Den 5–6 februari höll TREE ett inspirerande, produktivt och socialt projektmöte i Södertälje. Under två dagar diskuterades framsteg, forskningsresultat och vägen framåt för projektet.
Mötet hölls på Quality Park Hotel och inleddes på onsdagen med lunch, följt av en introduktion av projektledare Anna Pernestål.
Under första dagen stod bland annat statusuppdateringar, forskningsresultat och diskussioner kring framtida samarbeten på agendan. Bland annat fick deltagarna delta i en så kallad ”gallery walk” där arbetspaketsledarna (AP 1–6) delade insikter om genomförda projekt, resultat och kommande steg. På kvällen åts en gemensam middag på hotellets restaurang.
Studiebesök på Scania
Torsdagen inleddes med öppna diskussioner inom de olika arbetspaketen, följt av planering av kommande arbete. Efter lunch åkte deltagarna på ett studiebesök på Scanias anläggning i Södertälje. Utöver utförlig information om företaget Scania, fick deltagarna se TREE-projektets el-timmersläp som är under konstruktion samt Scanias egen batterifabrik.
Stort tack till alla som deltog och bidrog till engagerande samtal och värdefull kunskapsdelning! Vi ser fram emot att fortsätta arbetet mot projektets mål.Drygt 60 personer samlades på projektmötet i Södertälje den 5-6 februari 2025.
Bild: Astrid Bygge, Skogforsk
Tredje bilen i drift – kör kartong för Skoghalls bruk

Bilen är tillverkad av Scania och har fullastad en totalvikt på 70 ton inklusive släp. Den transporterar i första hand kartong från bruket i Skoghall utanför Karlstad till Vänerterminalen i Karlstads hamn.
”Vissa delar av transportflödet går till en beläggningsenhet i Forshaga. Logistikflödet har även ett ben där det kommer in en massavolym från Vänerterminalen till Skoghalls bruk, säger Lars Reinholdsson, VD på LBC Frakt Värmland.
Kör dygnet runt
Liksom övriga helelektriska fordon kopplade till Skoghalls bruk är den nya färdigvarubilen i drift dygnet runt, 360 dagar om året.
”Bilen är en viktig del i att visa helelektriska fordon i verklig drift eftersom vi har behov av flera olika typer fossilfria transportlösningar runt Skoghalls bruk. Under våren kommer vi att rulla ut fler fordon, men det ber vi att få återkomma om lite längre fram”, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef för transporter på StoraEnso Skog.
Tredje bilen
Den aktuella färdigvarubilen är en del av TREE:s växande fordonsflotta. Sedan tidigare ingår en flisbil, som driftsattes i Skoghall av LBC Frakt Värmland och StoraEnso i augusti i fjol. Två månader senare, i oktober, driftsatte Rolf Lövgrens Åkeri & Entreprenad och SCA en timmerbil med kran i Östavall, Medelpad. Under de två första kvartalen 2025 kommer ytterligare fordon att tillföras projektet.
Stort intresse för TREE-webbinariet

Webbinariet arrangerades inom ramen för projektet TREE (efficient electrified forestry transport), projektet som leds av Skogforsk och som delfinansieras av statliga Vinnova via programmet FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).
Föredrag och förarintervju
På webbinariet hölls flera föredrag om projektet TREE, projektets demosajter, förutsättningarna för elektrifiering, simulerade rutter och fordonsflottor som verktyg, infrastruktur kopplat till el- och laddning, uppföljning av projektets driftsatta fordon, förlängd räckvidd med mobil laddning och hur ett åkeri kan elektrifiera sin fordonsflotta.
Och så berättade åkaren Rolf Lövgren i Östavall, Medelpad, (live från kranhytten!) om hur det är att köra batterielektrisk timmerbil.
Hösten 2024: första bilarna i skarp drift

TREE:s två första fordon togs i drift efter sommaren 2024. Först ut var en flisbil på demonstrationssajten som kretsar kring StoraEnsos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad.
Bilen, som ägs av LBC Frakt och kör på uppdrag av StoraEnso, visades för media och andra, lokala intressenter den 14 augusti. Den driftsattes den 9 september och studeras nu av forskare och teknikleverantörer inom TREE-projektet.
Flisbilen som LBC Frakt sedan början på september kör i Värmland på uppdrag av StoraEnso.
Bild: LBC Frakt
Bilen visades också på mässan Elmia Lastbil den 21 augusti, parallellt med andra bilen ut i projektet: en timmerbil med kran och tandemdrift som Rolf Lövgrens Åkeri äger och kör på uppdrag av SCA. Timmerbilen driftsattes i Östavall, Medelpad, den 21 oktober då den också specialvisades för media.
Panelsamtal i Scanias monter på Elmia Lastbil i augusti. Fr vänster: Elin Swedlund, Skogsindustrierna, Anna Pernestål, Skogforsk, Tony Sandberg, Scania, Anton Ahlinder, SCA, Jörgen Olofsson, StoraEnso och Lars Reinholdsson, LBC Frakt.
Bild: Mats Ostelius/Skogforsk
På Elmia Lastbil presenterades också TREE på scenen i Scanias mässmonter. Föredrag av projektledare Anna Pernestål följdes upp av panelsamtal med Skogforsk, Scania, StoraEnso, SCA och LBC Frakt. Panelsamtalet modererades av Elin Swedlund, transportansvarig på branschorganisationen Skogsindustrierna. Seminariet avslutades med ett tal av infrastrukturminister Andreas Carlson.
Infrastrukturminister Andreas Carlson.
Projektstartsmöte

I början på februari hade vi två fullspäckade dagar med bra dialoger, nyttiga
workshops, intressanta reflektioner och lämpliga frågeställningar.
👉 Hur ska vi lösa infrastrukturen för laddstationer och mobila energihubbar?
👉 Vilka affärsmodeller behöver utvecklas?
👉 Hur ska framtida logistik- och transportlösningar se ut?
Med ovanstående och fler andra frågor ser vi effektiva, elektrifierade skogstransporter som en del i den gröna omställningen.
Representanter från alla projektpartners var med och bidrog till ett mycket lyckat projektstartsmöte.