logga
Den 21 oktober 2024 driftsatte SCA och Rolf Lövgrens Åkeri TREE:s andra fordon, en 74-tons timmerbil med kran, levererad av Scania. Bilen körs i Medelpad med virkesterminalen i Östavall som knutpunkt.
Bild: Olle Melkerhed
Under hösten 2024 har projektets två första fordon tagits i verklig drift: en flisbil i Värmland och en timmerbil med kran i Medelpad.

TREE:s två första fordon togs i drift efter sommaren 2024. Först ut var en flisbil på demonstrationssajten som kretsar kring StoraEnsos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad.
Bilen, som ägs av LBC Frakt och kör på uppdrag av StoraEnso, visades för media och andra, lokala intressenter den 14 augusti. Den driftsattes den 9 september och studeras nu av forskare och teknikleverantörer inom TREE-projektet.

LBC_Flis1_webb.jpg

Flisbilen som LBC Frakt sedan början på september kör i Värmland på uppdrag av StoraEnso.
Bild: LBC Frakt  


Bilen visades också på mässan Elmia Lastbil den 21 augusti, parallellt med andra bilen ut i projektet: en timmerbil med kran och tandemdrift som Rolf Lövgrens Åkeri äger och kör på uppdrag av SCA. Timmerbilen driftsattes i Östavall, Medelpad, den 21 oktober då den också specialvisades för media.

Elmia_eventet_inne_panel_WEBB.jpg

Panelsamtal i Scanias monter på Elmia Lastbil i augusti. Fr vänster: Elin Swedlund, Skogsindustrierna, Anna Pernestål, Skogforsk, Tony Sandberg, Scania, Anton Ahlinder, SCA, Jörgen Olofsson, StoraEnso och Lars Reinholdsson, LBC Frakt.
Bild: Mats Ostelius/Skogforsk

På Elmia Lastbil presenterades också TREE på scenen i Scanias mässmonter. Föredrag av projektledare Anna Pernestål följdes upp av panelsamtal med Skogforsk, Scania, StoraEnso, SCA och LBC Frakt. Panelsamtalet modererades av Elin Swedlund, transportansvarig på branschorganisationen Skogsindustrierna. Seminariet avslutades med ett tal av infrastrukturminister Andreas Carlson.
Elmia_eventet_inne_Carlson_WEBB.jpg

Infrastrukturminister Andreas Carlson.  

 

 


 

 

Publicerad 2024-10-28 15:37