logga
Skogsbruket står inför utmaningen att minska utsläppen av växthusgaser utan att tappa konkurrenskraft. Energieffektivare vägtransporter, genom att lasta mer på varje fordon, är en del av lösningen.

Resultaten från projektet visar att framkomligheten för dessa längre och tyngre fordon på befintligt vägnät i de allra flesta fall  är god. Dock kan problem uppstå med en del broar, och då speciellt brospann längre än 12 meter vilka får bära en stor del av vikten. Trots de högre bruttovikterna, i vissa fall ända upp till 90 ton, så blir inte axel- eller axelgruppsbelastningarna större tack vare fler axlar per fordonståg.

Med mer last på varje fordon kan utsläppen och transportkostnaderna sänkas med uppåt 20 procent utan att äventyra trafiksäkerheten eller öka vägslitaget. Fortsatta studier är dock nödvändiga i andra trafikmiljöer än de nu testade samt med fler godsslag än rundvirke.

I ETT-projektet har flis- och rundvirkestransporter till kraftvärmeverk, massabruk och sågverk testats men även transporter till och från järnvägsterminaler. Effektiva lastbilstransporter som bland annat samverkar med järnvägstransporter har stor potential att öka användningen av biobränslen i Sverige, bidra till en lönsammare skogsnäring och på så sätt aktivt bidra i omställningen till ett biobaserat och uthålligt samhälle baserat på förnybara råvaror.

Projektnyheter
I Kunskapsbanken finns en rad forskningsresultat från ETT-projektet.
Efter många års arbete med att införa energieffektivare skogstransporter genom att öka lastmängden, börjar arbetet nu krönas med framgång.

Under åren har ett stort antal studier genomförts av såväl Skogforsk som andra aktörer inom transportsektorn och alla pekar på att det finns mycket att vinna och väldigt lite att förlora på dessa effektivare transporter. Mycket av det som genomförts finns avrapporterat i Kunskapsbanken .

Situationen i april 2018 är att regeringen beslutat införa en ny belastningsklass kallad BK4 som ska innefatta fordonståg upp till 74 tons bruttovikt men inom maximalt 25,25 meter. För närvarande pågår ett intensivt arbete hos trafikverket och andra berörda myndigheter med att bereda vägnät och fordonskrav så att trafiken kan släppas på vid halvårsskiftet 2018.

Mer om vägnätet och delar av de tekniska kraven finns på Trafikverkets webbplats.

Här kan du läsa om de ändringar som gjorts i trafikförordningens fjärde kapitel gällande BK4.

Henrik von Hofsten, Projektledare
Dagens rekommendationer för utformning av skogsbilvägar är fullt tillräckliga även för 74-tons timmerfordon. Det framgår i ett exjobb som gjorts vid Linnéuniversitetet i samarbete med Skogforsk.

I studien undersöktes bland annat om ST-bilar på 74 ton kan transportera virke på de ofta trånga skogsbilvägarna. 

Resultatet visar att om vägen byggs efter gällande anvisningar från Skogsstyrelsen med en bredd på fyra meter och de rekommenderade breddökningarna i kurvor utförs korrekt är det inga problem för ST-fordonen att köra på vägen. Det är heller inga problem att vända på vändplaner med en diameter på rekommenderade 26 meter. 

Försök i simulatorn visade att det till och med går bra att köra på 3,5 meter breda vägar så länge kurvbreddningen är noggrant gjord. De förare som intervjudes i studien upplevde att fordonet fungerar bra och att skillnaderna är små på att köra detta fordon jämfört med 64 tons virkesfordon.

Läs mer i Kunskapsbanken

Mikael Bergqvist, Forskare
Sammanfattning av ETTdemo-projektet

Det här är ETTdemo-projektet i kort sammanfattning.

Victor Asmoarp, Jägmästare
Arbetet med energieffektivare virkesfordon går vidare. Nu kikar vi på hur minskat luftmotstånd kan sänka bränsleförbrukningen.
Victor Asmoarp, Jägmästare
Solen strålade, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd var på plats och testkörde nya ST-flisfordonet. En lyckad invigning av världens första längre och tyngre flisfordon.
Johanna Enström, Projektledare
Idag invigde vi ett nytt ST-fordon i Näsåker. Trevligt, men lite kyligt :). Här är bilderna från dagen.
Erik Viklund, Kommunikationschef
Det här är nya ST-fordonet i Småland. Mindre CO-utsläpp och bättre lönsamhet. Bra
Victor Asmoarp, Jägmästare