En Trave Till – en väg mot effektivare transporter
Resultaten från projektet visar att framkomligheten för dessa längre och tyngre fordon på befintligt vägnät i de allra flesta fall är god. Dock kan problem uppstå med en del broar, och då speciellt brospann längre än 12 meter vilka får bära en stor del av vikten. Trots de högre bruttovikterna, i vissa fall ända upp till 90 ton, så blir inte axel- eller axelgruppsbelastningarna större tack vare fler axlar per fordonståg.
Med mer last på varje fordon kan utsläppen och transportkostnaderna sänkas med uppåt 20 procent utan att äventyra trafiksäkerheten eller öka vägslitaget. Fortsatta studier är dock nödvändiga i andra trafikmiljöer än de nu testade samt med fler godsslag än rundvirke.
I ETT-projektet har flis- och rundvirkestransporter till kraftvärmeverk, massabruk och sågverk testats men även transporter till och från järnvägsterminaler. Effektiva lastbilstransporter som bland annat samverkar med järnvägstransporter har stor potential att öka användningen av biobränslen i Sverige, bidra till en lönsammare skogsnäring och på så sätt aktivt bidra i omställningen till ett biobaserat och uthålligt samhälle baserat på förnybara råvaror.
Statusuppdatering för ETT-projektet
Under åren har ett stort antal studier genomförts av såväl Skogforsk som andra aktörer inom transportsektorn och alla pekar på att det finns mycket att vinna och väldigt lite att förlora på dessa effektivare transporter. Mycket av det som genomförts finns avrapporterat i Kunskapsbanken .
Situationen i april 2018 är att regeringen beslutat införa en ny belastningsklass kallad BK4 som ska innefatta fordonståg upp till 74 tons bruttovikt men inom maximalt 25,25 meter. För närvarande pågår ett intensivt arbete hos trafikverket och andra berörda myndigheter med att bereda vägnät och fordonskrav så att trafiken kan släppas på vid halvårsskiftet 2018.
Mer om vägnätet och delar av de tekniska kraven finns på Trafikverkets webbplats.
Här kan du läsa om de ändringar som gjorts i trafikförordningens fjärde kapitel gällande BK4.
Skogsbilvägsnätet är redo för större lastbilar
I studien undersöktes bland annat om ST-bilar på 74 ton kan transportera virke på de ofta trånga skogsbilvägarna.
Resultatet visar att om vägen byggs efter gällande anvisningar från Skogsstyrelsen med en bredd på fyra meter och de rekommenderade breddökningarna i kurvor utförs korrekt är det inga problem för ST-fordonen att köra på vägen. Det är heller inga problem att vända på vändplaner med en diameter på rekommenderade 26 meter.
Försök i simulatorn visade att det till och med går bra att köra på 3,5 meter breda vägar så länge kurvbreddningen är noggrant gjord. De förare som intervjudes i studien upplevde att fordonet fungerar bra och att skillnaderna är små på att köra detta fordon jämfört med 64 tons virkesfordon.
Mer last mindre utsläpp
Det här är ETTdemo-projektet i kort sammanfattning.