De första körningarna
Eftersom det regnat mycket var bärigheten låg. Det försvårade transporterna mellan vändplanen och provytorna, och i det ena försöksområdet beslutade vi att avbryta behandlingarna och skjuta upp dem tills bärigheten är högre. Resultaten från körningarna ser lovande ut.
Ris läggs ut framför skotaren. Mängden ris anpassades efter vad som bedömdes behövas för att undvika spårbildning i den nedre och blötaste delen av sluttningen. Foto: Eva Ring
Den risade provytan sedd nerifrån sluttningen. Foto: Lars Högbom
Stockbroarna läggs ut framför skotaren. Foto: Eva Ring
Stockbroar utlagda på en provyta. Foto: Lars Högbom
Skotaren körde först på provytan utan skydd och gjorde totalt sex överfarter. Sen gjordes sex överfarter på provytan med ris respektive stockbroar. Foto: Eva Ring
Skotaren höll på att köra fast då den körde på provytan utan markskydd. Foto: Lars Högbom
Ulf mäter hur mycket bränsle som gått åt efter att ha kört nerför sluttningen och upp igen med fullt virkeslass på olika underlag, dvs direkt på marken (utan skydd), på risbädd respektive på stockbroar. Foto: Eva Ring
Gustav gör en tidsstudie av varje körbehandling. Här har skotaren nått nedre delen av sluttningen på provytan med stockbroar och vänder och backar därefter upp. Foto: Eva Ring