Jätteflisbil rullar i projektet

Efter den officiella invigningen den 26 mars i Skoghall kommer LBC Frakt och Stora Enso att använda bilen för att transportera flis mellan sågverken i Värmland och Stora Ensos anläggning Skoghalls Bruk.
Stora Enso, en aktiv och tongivande part i TREE, har som mål att ha en fossilfri inrikes fordonsflotta 2040. Initiativet, och engagemanget i TREE, visar hur företag kan arbeta tillsammans för att utveckla innovativa och hållbara transportlösningar.
– Omställningen av transporter i skogsbranschen är komplex och kräver samarbete över hela kedjan. Om vi ska lyckas med omställningen är det för oss och vår affär helt avgörande med konkurrenskraftiga och klimatneutrala transporter. Elektrifieringen av våra transporter innebär att vi ser över olika systemdelar för vår verksamhet, utvecklar nya affärsmodeller, implementerar laddningslösningar och inför en effektiv transportplanering inför uppskalning, säger Jörgen Olofsson, utvecklingsansvarig transport, på Stora Enso Skog.
Hög kapacitet
Även LBC Frakt är en starkt drivande part i TREE. Företaget har redan 21 elfordon i verksamheten och tar nu ytterligare ett steg mot ökad transporteffektivitet och hållbarhet.
– Detta projekt visar att batterielektriska lastbilar kan ha en betydande logistikkapacitet och samtidigt minimera klimatpåverkan. Dessutom finns det ett bra logistikflöde, med ett strategiskt laddningsnätverk precis utanför Skoghalls Bruk, vilket möjliggör transporter både för råvara och färdiga produkter, säger Lars Reinoldsson, senior rådgivare, på LBC Frakt.
HCT-bilen är en del i utvecklingen av tyngre och längre elektrifierade transporter. Scania har sedan tidigare serietillverkning av ellastbilar för tågvikter på 64 och 74 ton. Den nya lastbilen har en elektrisk drivlina på 450 kW, en batterikapacitet på 624 kWh och laddas med en effekt på 375 kW.
– Ellastbilen utvärderas av Scanias forsknings- och innovationsenhet i samverkan med vårt Pilot Partner-program, vilket innebär att Scania i nära samarbete med LBC Frakt och Stora Enso utmanar möjligheterna för Scanias elektriska fordon, säger Ulf Ceder, Senior Research Leader, på Scania.
Läs mer om när HCT-bilen visades för media och övriga intressenter i Skoghall den 26 mars.