CTI på virkesfordon

CTI (Central Tyre Inflation) gör att det lägre marktrycket ger en påtagligt mindre påkänning i vägkroppen och minskar bränsleförbrukningen per transporterad kubikmeter rundvirke under förutsättning att fordonet kan köras fullastat på bärighetsnedsatta vägar.
Förarkomforten förbättras med CTI genom att vibrationsnivån sjunker. Detta förklaras av att däckets inbyggda dämpning kan utnyttjas även när bilen är olastad. Vibrationerna minskade med ca 8 % för en hel vända.
Samlade erfarenheter från studier i Nordamerika och Sverige samt de praktiska lärdomarna från projektet visar att CTI är en teknik som kommer att ge en ökad tillgänglighet på både det allmänna och det privatägda vägnätet. Ett ökat utnyttjande av CTI kan underlätta åtkomst av virke under tjällossning samt minska kostnaderna för transporter på bärighetsnedsatta vägar. Projektresultaten pekar entydigt på att CTI kan implementeras i stor skala.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
