logga
Kostnaden för virkestransport står för ca 25 % av den totala kostnaden från stubbe till industri.

Behovet att minska denna kostnad är därför stort. Den senaste 10-årsperioden har transportkostnaderna ökat med ca 1–2 % årligen främst p.g.a. allt längre transportavstånd till industrin och högre dieselpriser. Den posi­tiva ut­veck­lingen med lägre tjänstevikter på fordonen, effektivare logistik och ökat ut­nytt­jan­de av bilarna har inte varit tillräckligt för att mot­verka kost­nads­ökningen. Det har därmed blivit allt tydligare att utveck­lingen måste acce­le­rera, för att svensk skogsindustri skall kunna ha fortsatt konkur­rens­kraftiga virkes­­för­sörjningskostnader.

Hos några konkurrentländer finns transportlösningar med fordonståg på
100–120 ton, vilket gör att kost­­naden för virket fritt industri kan hållas lägre. Sverige skulle kunna öka brutto­­­vikten till 80 ton med bibehållet axeltryck. Vi har i dag en maxlängd på på 24 m, men möjligheten finns att utnyttja 25,25 m fordonslängd. Med bättre utnyttjande av lastutrymmet och en minskning av maxlängden på vir­ket från 5,5 till 5,1 – 5,3 m kan man öka lasten med en trave och därmed nå 80 tons brutto­vikt. Många frågetecken måste dock rätas ut innan 80 tons brutto­vikt på virkes­for­don kan bli verklighet i Sverige.

Erfarenheter och kunskaper på Nya Zeeland och i Australien vad gäller bl.a. for­dons­­teknik, transportupplägg och vägunderhåll, har kartlagts för att se hur driften kan passa in på svenska förhållanden.

Utifrån de kunskaper som erhölls under resan planerar Skogforsk och SCA Skog bl.a. att undersöka möjligheterna att utnyttja 80 tons ekipage för virkes­tran­sporter från Tornedalen till Piteå.

Pilotprojektet skall utvärdera de ekonomiska effekterna av en tänkt användning av virkesfordon med 80 tons bruttovikt och undersöka vilka eventuella bärig­hets­­hinder som finns. Projektet skall också ge underlag för en utvärdering av miljö­konse­kvenserna liksom eventuell inverkan på trafiksäkerheten.  

Nr 9-2007    Publicerad 2007-01-01 06:38

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Martin Ekstrand
Lennart Rådström
Tidigare anställd