Reseberättelse: Tunga virkesfordon – Nya Zeeland och Australien

Behovet att minska denna kostnad är därför stort. Den senaste 10-årsperioden har transportkostnaderna ökat med ca 1–2 % årligen främst p.g.a. allt längre transportavstånd till industrin och högre dieselpriser. Den positiva utvecklingen med lägre tjänstevikter på fordonen, effektivare logistik och ökat utnyttjande av bilarna har inte varit tillräckligt för att motverka kostnadsökningen. Det har därmed blivit allt tydligare att utvecklingen måste accelerera, för att svensk skogsindustri skall kunna ha fortsatt konkurrenskraftiga virkesförsörjningskostnader.
Hos några konkurrentländer finns transportlösningar med fordonståg på
100–120 ton, vilket gör att kostnaden för virket fritt industri kan hållas lägre. Sverige skulle kunna öka bruttovikten till 80 ton med bibehållet axeltryck. Vi har i dag en maxlängd på på 24 m, men möjligheten finns att utnyttja 25,25 m fordonslängd. Med bättre utnyttjande av lastutrymmet och en minskning av maxlängden på virket från 5,5 till 5,1 – 5,3 m kan man öka lasten med en trave och därmed nå 80 tons bruttovikt. Många frågetecken måste dock rätas ut innan 80 tons bruttovikt på virkesfordon kan bli verklighet i Sverige.
Erfarenheter och kunskaper på Nya Zeeland och i Australien vad gäller bl.a. fordonsteknik, transportupplägg och vägunderhåll, har kartlagts för att se hur driften kan passa in på svenska förhållanden.
Utifrån de kunskaper som erhölls under resan planerar Skogforsk och SCA Skog bl.a. att undersöka möjligheterna att utnyttja 80 tons ekipage för virkestransporter från Tornedalen till Piteå.
Pilotprojektet skall utvärdera de ekonomiska effekterna av en tänkt användning av virkesfordon med 80 tons bruttovikt och undersöka vilka eventuella bärighetshinder som finns. Projektet skall också ge underlag för en utvärdering av miljökonsekvenserna liksom eventuell inverkan på trafiksäkerheten.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.

