Utveckling av en dynamisk helfordonsmodell för skotare

För att den svenska skogsindustrin ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft behöver produktiviteten öka 2 till 3 % per år. Ett viktigt bidrag till detta skulle vara en ökad körhastighet.
För att möjliggöra ökad körhastighet måste skogsmaskinernas terränggående förbättras. Den främsta begränsningen är de vibrationer föraren utsätts för under körning i terräng. För att det ska bli både lättare och billigare att undersöka vilka konstruktionsförändringar som ger en bättre förarmiljö och framkomlighet är en simuleringsmodell av en skotare efterfrågad.
Syftet med examensarbetet har varit att vidareutveckla den dynamiska simuleringsmodell som redan fanns för prediktering av skotarens fordonsdynamik.
Nr 43-2010
Publicerad 2010-01-01 00:03
Läs mer
Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare

Olof Karlsson
Examensarbete

Fredrik Nisserud
Examensarbete