logga
Projektet ETT-Modulsystem för skogstransporter har visat att tyngre och längre fordon väsentligen kan minska bränsleförbrukningen, utsläppen av koldioxid och kostnaderna. Samtidigt har inte någon negativ inverkan på vare sig trafiksäkerhet eller vägslitage kunnat påvisas.

Resultaten  från studier av ETT-fordonet visar bland annat att:

  • Dieselförbrukningen har minskat med drygt 20 %, vilket har inneburit en minskning av koldioxid utsläppen i samma omfattning. Även andra miljöföroreningar har minskat i motsvarande grad.
  • Fordonsbehovet har minskat med ca 35 % i jämförelse med om den aktuella virkesvolymen skulle ha transporterats med konventionella virkesfordon. ¨
  • De studier som Skogforsk gjort av 700 omkörningar av ETT -fordonet visar inga negativa reaktioner från andra trafikanter.
  • Transportkostnaderna har minskat med drygt 20 %.
  •  ETT -fordonet har en framkomlighet, stabilitet och bromsförmåga som är jämförbar med ett konventionellt 60-tons virkesfordon.

Resultaten från studier av ST-fordonen visar bland annat att:

  • Dieselförbrukningen vid körning med rangering har minskat med upp till 8 %, vilket har inneburit en minskning av koldioxidutsläppen i samma omfattning. Även andra miljöföroreningar har minskat i motsvarande grad.
  • Kalkyler indikerar minskade transportkostnader med mellan 5–10 %.
  • Rangering kan löna sig under vissa förutsättningar, men logistiken är en utmaning.
  • Något ökat vägslitage har inte kunnat påvisas. Detta förklaras av att den ökade bruttovikten fördelas på fler hjulaxlar. Belastningen på långa broar ökar dock.
  • ST-fordonen har en framkomlighet jämförbar med ett konventionellt 60-tons fordon.
Nr 27-2012    Publicerad 2012-03-05 12:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är robot!