Resultaten från studier av ETT-fordonet visar bland annat att:
- Dieselförbrukningen har minskat med drygt 20 %, vilket har inneburit en minskning av koldioxid utsläppen i samma omfattning. Även andra miljöföroreningar har minskat i motsvarande grad.
- Fordonsbehovet har minskat med ca 35 % i jämförelse med om den aktuella virkesvolymen skulle ha transporterats med konventionella virkesfordon. ¨
- De studier som Skogforsk gjort av 700 omkörningar av ETT -fordonet visar inga negativa reaktioner från andra trafikanter.
- Transportkostnaderna har minskat med drygt 20 %.
- ETT -fordonet har en framkomlighet, stabilitet och bromsförmåga som är jämförbar med ett konventionellt 60-tons virkesfordon.
Resultaten från studier av ST-fordonen visar bland annat att:
- Dieselförbrukningen vid körning med rangering har minskat med upp till 8 %, vilket har inneburit en minskning av koldioxidutsläppen i samma omfattning. Även andra miljöföroreningar har minskat i motsvarande grad.
- Kalkyler indikerar minskade transportkostnader med mellan 5–10 %.
- Rangering kan löna sig under vissa förutsättningar, men logistiken är en utmaning.
- Något ökat vägslitage har inte kunnat påvisas. Detta förklaras av att den ökade bruttovikten fördelas på fler hjulaxlar. Belastningen på långa broar ökar dock.
- ST-fordonen har en framkomlighet jämförbar med ett konventionellt 60-tons fordon.