logga
Bild: Erik Viklund/Skogforsk
ETT-projekten har lett till en rad positiva sideffekter. Bland annat har innovationerna för ETT-bilarna positionerat flera av de inblandade företagen internationellt.

Inom projektet ETTdemo körs längre och tyngre lastbilar i trafiken för demonstration och utvärdering. Arbetet går vidare, men har redan gett ett antal värdefulla spinoff-effekter:

  • Volvo och Scania är väl positionerade på flera marknader som står i begrepp att införa tyngre och längre fordon.
  • SSAB har byggt upp mycket goda erfarenheter av olika sorters höghållfasta stål. Det möjliggör lättare fordon med större nyttolast – och därmed energieffektivare transporter.
  • Bromstillverkaren WABCO har utvecklat ett unikt styrsystem för bromsar. 
  • Efterfordonstillverkaren Parator har byggt upp erfarenhet som har gjort dem ledande inom längre och tyngre fordon vilket bland annat ledde till att de fick uppdraget att tillsammans med Scania leverera åttio 90-tonsfordon till Cliffton.
  • Dragkrokstillverkaren VBG har, med erfarenheter från projektet, etablerat en världsstandard för dragkroksdimensioner.
  • Fyra av scanias fordon har utrustats med RME-motor för att ytterligare sänka nettoutsläppen av koldioxid. Det var vid tidpunkten banbrytande för så tunga fordon.
  • ExTe har levererat sitt COM 90 lastsäkringssystem till den nya ETT-bilen i Överkalix. Stakarna sänks ned vid tomkörning vilket minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning.
  • CTI (Central tire inflation) har installerats på flera av projektets fordon. Förutom att det ökar bärigheten på skogsbilvägar så ger det mindre rullmotstånd på asfaltsvägarna då däcken alltid håller rätt tryck, vilket minskar bränsleförbrukningen. CTI på nio axlar har inte tidigare testats i Sverige.

Artikeln har även publicerats i Vision nr 3-2015.

Nr 138-2015    Publicerad 2015-10-26 15:35

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är robot!
Författare
Victor Asmoarp
Tidigare anställd