logga
De positiva effekterna av längre och tyngre fordon är underskattade eftersom rapporterna inte beaktar miljöeffekter och optimering av av transportsystemet i tillräcklig utsträckning.

Det menar Skogforsk i ett yttrande om rapporter från Trafikverket och Transportstyrelsen.

Införande av ökade nyttolaster genom att tillåta längre och tyngre fordon på allmänna vägar är ett effektivt sätt att nå samhällets miljömål och samtidigt säkra konkurrenskraften i de biobaserade näringarna.

Transportstyrelsens och Trafikverkets utredningar fokuserar primärt på frågor rörande trafiksäkerhet respektive aktsamhet om infrastrukturkapitalet. Utredningarna beaktar i mindre grad de stora positiva effekterna på miljön som möjliggörs av ökade nyttolaster om längre och tyngre fordon tillåts på det allmänna vägnätet. Den ökad transporteffektivitens inverkan på transportkostnaderna och konkurrenskraften i olika branscher beaktas inte heller.

Enligt Skogforsks uppfattning bör infrastrukturen ses som en del av ett transportsystem som skall optimeras. Detta innebär att slitage på vägar och broar bör ses på samma sätt som när det gäller fordon, d.v.s. att slitage, regelmässigt underhåll och återinvesteringar accepteras.

Denna skillnad i synsätt blir mycket tydlig i analysen av förväntade samhällsekonomiska effekter som Transportstyrelsen och Trafikverket redovisat. Skogforsk har bl.a. mot bakgrund av detta kommit fram till att de positiva effekterna av en övergång till tyngre och längre fordon är kraftigt underskattade.

Skogforsks remissvart till Näringsdepartementet

Bilaga till remissvaret - nyttjande av det utvalda vägnätet

Publicerad 2014-10-24 13:00
Kontakt
Jan Fryk
Tidigare anställd
Lennart Rådström
Tidigare anställd